SZKOLENIA DLA RAD PEDAGOGICZNYCH SZKÓŁ 2021/22
KATALOG SZKOLEŃ DLA RAD PEDAGOGICZNYCH SZKÓŁ
TIK I NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W EDUKACJI
- Projektowanie ćwiczeń interaktywnych dla uczniów: na telefony, komputery, do edukacji zdalnej i stacjonarnej
- MS Teams w szkole – wykorzystanie platformy w nauczaniu zdalnym i stacjonarnym
- Google Classroom: jak wykorzystać platformę G-Suite dla szkół i wdrożyć system na lata
- Aktywna lekcja z TIK: angażowanie uczniów i sprawdzanie wiedzy wybranymi narzędziami online
- Wykorzystanie tablicy i monitora interaktywnego w szkole – praktyczny warsztat
- Humanista z telefonem w dłoni – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów humanistycznych
- Laboratorium w telefonie – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów ścisłych
- CANVA: tworzenie materiałów graficznych przez nie-grafików, czyli prezentacje, dyplomy, karty pracy, filmy i inne prace wizualne dla nauczyciela
- Tworzenie wirtualnej wystawy i rozszerzona rzeczywistość w szkole
- Escape room, czyli cyfrowy pokój zagadek w Genial.ly
- Tworzenie zagadek interaktywnych w Genial.ly
- Metoda odwróconej klasy i metoda WebQuestu sposobem na angażującą edukację naszych czasów
- Filmy edukacyjne do nauczania stacjonarnego i online. Jak je stworzyć za pomocą komputera?
- “Szkoła filmowa” – tworzenie wideo z przedstawień i projektów uczniów, film jako narzędzie dydaktyczne
- Zdalna lekcja z e-podręcznikami: pełnia możliwości czerpania i tworzenia
- Powerpoint wiecznie żywy na lekcji – jak kreatywnie wykorzystać go w nauczaniu
- Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w szkole i codziennej pracy nauczycieli
- Wykorzystanie narzędzi TIK w nauczaniu metodą eksperymentu
- Kodowanie i programowanie dla uczniów z niepełnosprawnością
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
BEZPIECZNY POWRÓT DO SZKOŁY STACJONARNEJ
- Identyfikacja ucznia w sytuacji kryzysowej i zaburzenia adaptacyjne – z czym mierzy się nauczyciel?
- Jak zadbać o dobrostan nauczycieli i uczniów
- Diagnoza zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne – jak rozpoznać trudności uczniów w sferze emocjonalnej, społecznej i fizycznej, nie przeprowadzając testów
- Pomysły i sposoby realizacji warsztatów z rodzicami, dotyczących wspierania uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach w pandemii
- Jak pracować z uczniami i rodzicami po powrocie do szkoły po edukacji zdalnej?
- Powrót do nauki stacjonarnej, zgodnie z wytycznymi MEiN. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz przykłady wspólnych działań wspierających nauczycieli, uczniów i rodziców
- Kompetencje terapeutyczne nauczyciela i apteczka wychowawcy w trudnej sytuacji wywołanej pandemią
- Klasa w trakcie pandemii i po niej – budowanie od nowa relacji pomiędzy uczniami
- Z klasą / grupą na starcie
- Psychologia dla niepsychologów – pomysły na lekcję wychowawczą i działania wspierające uczniów
- Wsparcie psychospołeczne ucznia i walory terapeutyczne zabaw, zadań, projektów – możliwości interpretacyjne
- Czym jest odporność psychiczna i jak ją kształtować u uczniów?
- Działania nauczyciela wspierające uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych
- Jak wspierać uczniów w radzeniu sobie z trudnymi emocjami? Trening dla nauczycieli i uczniów
- Depresja – jak rozmawiać o niej z uczniami? Jak ją rozpoznać, pomóc uczniom i sobie?
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów
- Metody pracy z uczniami o zaburzeniach rozwoju emocjonalno-społecznego
- Dziecko z grupy ryzyka zaburzeń rozwojowych w trakcie pandemii i po niej – wsparcie uczniów z wysoką wrażliwością
- Organizacja nauczania kooperatywnego i problemowego oraz samopomocy koleżeńskiej – skuteczne metody nadrobienia zaległości i trudności powstałych w czasie nauki zdalnej
- Nie tylko sprawdzian, czyli alternatywne sposoby oceniania i diagnozowania osiągnięć edukacyjnych. Ocenianie kształtujące
- Ocenianie w trakcie i po pandemii – czy coś się zmieniło?
- Organizacja pracy własnej ucznia i nauczyciela – jak zwiększyć efektywność, planować i osiągać zamierzone cele?
- Wykluczenie społeczne i cyfrowe uczniów po pandemii – jak poważny jest problem i jak go rozwiązywać?
- Wojna. Jak rozmawiać o wojnie z dziećmi z Ukrainy, Białorusi, Polski?
- Jak rozmawiać z uczniami o wojnie w Ukrainie i innych trudnych sprawach?
NAUCZYCIEL W CENTRUM UWAGI
- Jak zadbać o dobrostan nauczycieli w sytuacji przeciążenia pandemią – perspektywa psychologiczna, wsparcie nauczycieli w pokonywaniu negatywnych skutków edukacji zdalnej
- Jak zadbać o dobrostan psychiczny nauczycieli?
- Techniki relaksacyjne dla nauczyciela i ucznia. Jak zadbać o swój dobrostan i opanować stres?
- Metoda “Mindfulness” dla nauczycieli – sposoby redukcji stresu, obniżanie napięcia emocjonalnego oraz profilaktyka depresji
- Przemęczenie i znużenie – jak nie dać się wypaleniu zawodowemu i wzmocnić motywację do pracy?
RELACJE I KOMUNIKACJA
- Filmowa lekcja wychowawcza o relacjach
- Konstruktywna komunikacja z uczniem i rodzicem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Metoda Mikro Kręgów – rozwiązywanie konfliktów między uczniami. Nauczyciel jako facylitator
- Reagowanie na niewłaściwe i prowokacyjne zachowania uczniów – trening konstruktywnej konfrontacji
- ADHD czy zaburzenie opozycyjno-buntownicze uczniów – jak rozpoznać, jak pracować?
- Zjawisko agresji i prześladowania wśród dzieci – jak rozpoznać bullying, reagować na sytuacje przemocowe i pomóc uczniowi “skontaktować się” z nauczycielem
- Przeciw agresji – aktywna profilaktyka, twórcze działania z grupą w oparciu o autorski scenariusz: Happening
- Tolerancja, działania antydyskryminacyjne, przeciwdziałanie hejtowi w szkole
- Rozwój odporności psychicznej i motywacji uczniów
- Czy możliwe jest “uwrażliwienie” uczniów? Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie kształtowania empatii. Jak kształtować empatię wśród uczniów w duchu Porozumienia bez Przemocy?
- Wykorzystanie dzieł audiowizualnych w procesie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro
- Rola wartości (moralnych, estetycznych i społecznych) w procesie wychowania i edukacji uczniów
- Pozycja i rola nauczyciela w procesie wychowania uczniów ku wartościom (moralnym, estetycznym i społecznym)
- Rola filmu w edukacji patriotycznej – przykłady i sposoby pracy z filmem
- Przybysz. Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy
- Jak zadbać o dobrostan nauczycieli i uczniów
- Wojna. Jak rozmawiać o wojnie z dziećmi z Ukrainy, Białorusi, Polski?
- Jak rozmawiać z uczniami o wojnie w Ukrainie i innych trudnych sprawach?
JAK UCZYĆ SIĘ UCZYĆ
- “Obecny!” – jak wykorzystywać metodę Mindfullness i wdrażać trening uważności w edukacji?
- Trening koncentracji – ćwiczenia kształtujące uwagę wzrokową, słuchową i ruchową do wykorzystania od zaraz
- Rozwijanie mądrości dziecka na różnych poziomach kształcenia
- Jak wspierać umiejętność samodzielnego uczenia się ucznia? Udział nauczyciela w procesie uczenia się uczniów i budowania poczucia odpowiedzialności za własny rozwój
- Strategie rozpoznawania i rozwijania talentów uczniów
- Atrakcyjne i twórcze notatki. Sketchnoting i zastosowanie myślenia wizualnego w procesie uczenia się uczniów
- Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego: szkolenie dla nauczycieli/rodziców/uczniów
- Mamo, tato, gdy dorosnę, zostanę … !- warsztaty preorientacji zawodowej
- Kompetencje kluczowe w szkole
- Strategie kształtowania postawy ekologicznej wśród uczniów – świadomy konsument i wychowanie w duchu zero / less waste
- Skąd pozyskać środki na sfinansowanie pomysłów Twojej placówki?
- Event, piknik, dni otwarte szkoły – skuteczna i pomysłowa organizacja
- Efektowne animacje dla dzieci – zostań mistrzem kolorowych zabaw i wydarzeń plenerowych
METODY AKTYWIZUJĄCE
- Fakty i mity na temat efektywnych technik uczenia się, metod nauczania i działania mózgu, czyli ocena skuteczności działań edukacyjnych poparta badaniami naukowymi
- Praca Metodą Projektu. Twórcze pomysły na inspirujące zajęcia
- Odkrywanie przez dociekanie – projekty interdyscyplinarne w praktyce uczniowskiej na przykładzie łączenia języka polskiego i historii
- Porusz umysł! Doświadczenia i eksperymenty do przeprowadzenia w klasie/w domu
- Stare, dobre zabawy – pomysły na aktywności podczas wycieczek bez użycia komputera – warsztat integrujący nauczycieli i uczniów
- Klasa pełna Zuchów – jak twórczo korzystać z metody harcerskiej w nauczaniu wczesnoszkolnym, integrować i budować w klasie inicjatywę
- Zuchy się bawią – metoda harcerska inspiracją do organizowania twórczych zajęć w klasach 1-3
- Klasowa drużyna – jak korzystać z metody harcerskiej w integrowaniu uczniów klas 4-8
- Harcerstwo to gra – metoda harcerska inspiracją do tworzenia angażujących form edukacyjnych w klasach 4-8
- Gadżety nauczyciela – niezbędnik codziennej pracy wychowawczej i dydaktycznej
- Efektowne animacje dla dzieci – zostań mistrzem kolorowych zabaw i wydarzeń plenerowych
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
- Uczeń zdrowy i z niepełnosprawnościami razem, czyli dobra organizacja szkoły i klasy szansą na optymalny rozwój obojga dzieci
- Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu w szkole – terapia i edukacja oczami praktyka
- Jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu?
- Praca z uczniem z Zespołem Aspergera
- Praca z uczniem z afazją/ SLI
- Trudne zachowania dzieci ze spektrum autyzmu: jak dobrze reagować i pomagać
- Techniki behawioralne w pracy z uczniem z trudnościami
- Rozwój psychoseksualny dzieci z niepełnosprawnością
- Zaburzenia w odżywianiu – jak je rozpoznać i pomóc uczniowi?
- Pierwsze symptomy zaburzeń rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dzieci w wieku przedszkolnym
- Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przedszkolnego – zadanie z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty 2021/2022
- Kodowanie i programowanie dla uczniów z niepełnosprawnością
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
- Logorytmika = Słowo + Ruch + Muzyka. Warsztaty praktyczne
- LogoPODRÓŻE małe i DUŻE, czyli logorytmika dla zaawansowanych
- Teatr i pantomima w przedszkolu i szkole – pomysły na zajęcia teatralne i występy dzieci
- Techniki relaksacyjne dla nauczyciela i ucznia. Jak zadbać o swój dobrostan i opanować stres?
- Miny, grymasy i wygibasy – zabawy teatralne rozwijające mimikę i ekspresję ciała dziecka
- Kamishibai – papierowy teatr
- Trening uwagi i twórczego myślenia z literaturą w tle i elementami storytellingu
- Trening kreatywnego myślenia w oparciu o zabawy literackie – warsztat
- Program „Moje ręce mają moc”. Wspieranie rozwoju ręki oraz umiejętności motorycznych poprzez aktywność plastyczną i elementy integracji sensorycznej w szkole
- ArcyDzieła – na tropie ciekawych dzieł sztuki
- Jak zastosować arteterapię w pracy nad emocjami ucznia: elementy muzykoterapii, plastykoterapii i bajkoterapii
- Pląsy i igraszki – tradycyjne tańce polskie w edukacji wczesnoszkolnej
- Pieśni i śpiewki – edukacyjna i relaksacyjna funkcja pieśni ludowej
- Zabawy z dźwiękiem, ruchem i rytmem oraz jak zadbać o głos dziecka, aby prawidłowo się rozwijał?
- Wybrane elementy metody Carla Orffa. Instrumenty perkusyjne i body percussion w pracy nauczyciela
- Muzyczna podróż po świecie. Jak wzmocnić i udźwięcznić głos?
- Kodowanie przez zabawę w klasach 1-3, czyli maty edukacyjne, fiszki i kubeczki na podłodze
- Programowanie i robotyka dla uczniów klas 1-3 z wykorzystaniem wybranych robotów, klocków LEGO i aplikacji – POLECANE
- Świat wokół nas – Eksperymenty na każdą kieszeń, czyli jak praktycznie i bezpiecznie zorganizować doświadczenia dla dzieci (poziom I)
- Magiczne zjawiska – eksperymenty i doświadczenia w dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III
- Wczesna nauka czytania i pisania w przedszkolu z zastosowaniem założeń integracji sensorycznej i kodowania
- Efektowne animacje dla dzieci – zostań mistrzem kolorowych zabaw i wydarzeń plenerowych
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
-
- Sieć spokojnie! – gdzie jest i co klika twój uczeń w internecie
- Nadużywanie mediów elektronicznych wśród uczniów – czy technodetoks w pokoleniu “always on” jest możliwy i zasadny?
- Dlaczego gry uzależniają i jak to wykorzystać ich mechanizmy w edukacji?
- Cyberprzemoc. Jak jej przeciwdziałać i rozwiązywać problemy związane z przemocą w sieci?
- Bezpieczeństwo ucznia w sieci – przeciwdziałania zjawisku cyberprzedstępczości
- Jak rozmawiać z uczniami o korzyściach i zagrożeniach użytkowania Internetu?
KATALOG SZKOLEŃ DLA RAD PEDAGOGICZNYCH SZKÓŁ

