SZKOLENIA DLA RAD PEDAGOGICZNYCH SZKÓŁ 2024/25
KATALOG SZKOLEŃ DLA RAD PEDAGOGICZNYCH SZKÓŁ
OBSZAR 1: SZTUCZNA INTELIGENCJA I NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W EDUKACJI
- Sztuczna inteligencja po roku stosowania: najlepsze praktyki i wpływ AI na współczesne metody nauczania – NOWOŚĆ
- Sztuczna inteligencja – nowe horyzonty edukacji – NOWOŚĆ
- Integracja narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie nauczania i oceniania
- Rozwijanie krytycznego myślenia w erze sztucznej inteligencji; etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji
- CANVA: tworzenie materiałów graficznych przez nauczyciela, czyli profesjonalne prezentacje, dyplomy, karty pracy i filmy edukacyjne
- Laboratorium w tablecie i telefonie – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów ścisłych
- Humanista z telefonem w dłoni – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów humanistycznych
- Wykorzystanie tablicy i monitora interaktywnego w szkole – praktyczny warsztat
- Wykorzystanie Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej: pełnia możliwości czerpania i tworzenia
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
OBSZAR 2: BEZPIECZEŃSTWO W SIECI I EDUKACJA MEDIALNA
- Bezpieczeństwo cyfrowe w edukacji – DarkNet, patotreści i TikTok – NOWOŚĆ
- Prawo autorskie w szkole – czy uczeń może nagrywać nauczyciela? – NOWOŚĆ
- Hejt, hejter i jego ofiara w szkole – reguły postępowania – NOWOŚĆ
- Bezpieczeństwo w sieci: ochrona danych i prywatności ucznia i nauczyciela
- Cyberprzemoc. Jak jej przeciwdziałać i rozwiązywać problemy związane z przemocą w sieci?
- Jak rozmawiać z uczniami o korzyściach i zagrożeniach użytkowania Internetu?
- Nadużywanie mediów elektronicznych wśród uczniów – czy technodetoks w pokoleniu “always on” jest możliwy i zasadny?
OBSZAR 3: WSPIERANIE DOBROSTANU NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
- Budzenie śródlekcyjne dla wszystkich – zestawy praktycznych ćwiczeń w przestrzeni klasy z wykorzystaniem ławki, krzesła i ściany – NOWOŚĆ
- Techniki relaksacyjne dla nauczyciela i ucznia. Jak zadbać o swój dobrostan i opanować stres?
- Jak zadbać o dobrostan nauczycieli w sytuacji przeciążenia – perspektywa psychologiczna
- Metoda “Mindfulness” dla nauczycieli – sposoby redukcji stresu, obniżanie napięcia emocjonalnego oraz profilaktyka depresji
OBSZAR 4: RELACJE, EMOCJE I PSYCHOLOGIA W SZKOLE
- Przybysz. Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy
- Efektywna współpraca nauczyciela z asystentem kulturowym – NOWOŚĆ
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów, a styl wychowawczy w rodzinie
- Wsparcie uczniów w kryzysie – rozpoznawanie i reagowanie na depresję, samookaleczenia i myśli suicydalne – NOWOŚĆ
- Działania nauczyciela wspierające uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych
- Hejt, hejter i jego ofiara w szkole – reguły postępowania – NOWOŚĆ
- Zjawisko agresji i prześladowania wśród dzieci – jak rozpoznać bullying, reagować na sytuacje przemocowe i pomóc uczniowi “skontaktować się” z nauczycielem
- Tolerancja, działania antydyskryminacyjne, przeciwdziałanie hejtowi w szkole
- Jak wspierać uczniów w radzeniu sobie z trudnymi emocjami? Trening dla nauczycieli i uczniów
- Wypalony uczeń – objawy, przyczyny i metody wsparcia – NOWOŚĆ
- Konstruktywna komunikacja z rodzicem i uczniem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Mediacja i negocjacje – nowe narzędzia pracy wychowawczej – NOWOŚĆ
- Metoda Mikro Kręgów – rozwiązywanie konfliktów między uczniami. Nauczyciel jako facylitator
- Uczeń krzywdzony i zaniedbywany: rozpoznanie, interwencja i wsparcie – NOWOŚĆ
- Reagowanie na niewłaściwe i prowokacyjne zachowania uczniów – trening konstruktywnej konfrontacji
- Syndrom małego cesarza – uczeń roszczeniowy z nadmiernym poczuciem własnej wartości i brakiem poszanowania dla autorytetu – NOWOŚĆ
- Przemoc, nadużycia i nieprzyzwoite zachowania wobec dzieci – NOWOŚĆ
- Psychologia dla niepsychologów – pomysły na lekcję wychowawczą i działania wspierające uczniów
- Czy możliwe jest “uwrażliwienie” uczniów? Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie kształtowania empatii. Jak kształtować empatię wśród uczniów w duchu Porozumienia bez Przemocy?
- Pozycja i rola nauczyciela w procesie wychowania uczniów ku wartościom (moralnym, estetycznym i społecznym)
- Filmowa lekcja wychowawcza o relacjach
- Wykorzystanie dzieł audiowizualnych w procesie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro
OBSZAR 5: SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Edukacja włączająca – filozofia i podstawowe założenia – NOWOŚĆ
- Budowanie szkoły włączającej: kompetencje w zakresie racjonalnych usprawnień, dostosowań i modyfikacji – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia
- Techniki behawioralne w pracy z dziećmi z trudnościami
- Metody pracy z uczniami z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią i innymi zaburzeniami poznawczo-motorycznymi – NOWOŚĆ
- Praca z dziećmi z Zespołem Aspergera w szkole
- Nastolatki i młodzi dorośli z Zespołem Aspergera w szkole ponadpodstawowej – NOWOŚĆ
- Metody pracy z uczniami o zaburzeniach rozwoju emocjonalno-społecznego
- Rozwój psychoseksualny dzieci z niepełnosprawnością
- ADHD czy zaburzenie opozycyjno-buntownicze uczniów – jak rozpoznać, jak pracować?
- Wiedza, postawy i kompetencje nauczycieli wspierających dziecko w sytuacji utraty, rozwodu, kryzysu, traumy
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
- Kodowanie i programowanie dla uczniów z niepełnosprawnościami
OBSZAR 6: WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI Z RODZICAMI
- Konstruktywna komunikacja z rodzicem i uczniem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych
OBSZAR 7: OCENIANIE I ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI
- Statut szkoły w praktyce – kluczowe zasady i ich znaczenie dla nauczycieli
- Jak (d)oceniać w dzisiejszej szkole?
- Różnorodne formy i metody oceniania wewnątrzszkolnego
- Ocenianie zachowania ucznia – NOWOŚĆ
- Ocenianie kształtujące w szkole oczami praktyka
- Jak oceniać, aby wspierać rozwój każdego ucznia zgodnie z zapisami prawa oświatowego
- Spojrzeć w lustro – narzędzia autorefleksji w pracy wychowawczej – NOWOŚĆ
- Konstruowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z wymogami prawa oświatowego. Wykorzystanie ich w projektowaniu zajęć dydaktycznych
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Budowanie szkoły włączającej: kompetencje w zakresie racjonalnych usprawnień, dostosowań i modyfikacji – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa – NOWOŚĆ
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia – NOWOŚĆ
- Standardy ochrony małoletnich – nowe zadania szkoły
OBSZAR 8: LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
- Laboratoria przyszłości – metody pracy, przegląd możliwości zakupionego sprzętu
- Laboratorium w tablecie i telefonie – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów ścisłych
- Humanista z telefonem w dłoni – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów humanistycznych
- Programowanie i robotyka dla uczniów klas 1-3 i 4-8 z wykorzystaniem wybranych robotów, klocków LEGO i aplikacji
- Kodowanie przez zabawę w klasach 1-3, czyli maty edukacyjne, fiszki i kubeczki na podłodze
OBSZAR 9: METODY AKTYWIZUJĄCE I TECHNIKI UCZENIA SIĘ
- Jak rozwijać myślenie analityczne i krytyczne u uczniów? – NOWOŚĆ
- Fakty i mity na temat efektywnych technik uczenia się, metod nauczania i działania mózgu, czyli ocena skuteczności działań edukacyjnych poparta badaniami naukowymi
- “Obecny!” – jak wykorzystywać metodę Mindfullness i wdrażać trening uważności w edukacji?
- Atrakcyjne i twórcze notatki. Sketchnoting i zastosowanie myślenia wizualnego w procesie uczenia się uczniów
- Kompetencje kluczowe w szkole
OBSZAR 10: EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
- Logorytmika, czyli słowo, ruch, muzyka według Piotra Tolsdorfa. Warsztaty praktyczne
- LogoPODRÓŻE małe i DUŻE, czyli logorytmika dla zaawansowanych
- Wykorzystanie muzyki klasycznej na zajęciach, elementy metody Batii Strauss. W jaki sposób rozwinąć u dzieci słuch muzyczny?
- Wybrane elementy metody Carla Orffa. Instrumenty perkusyjne i body percussion w pracy nauczyciela
- Zabawy z dźwiękiem, ruchem i rytmem oraz jak zadbać o głos dziecka, aby prawidłowo się rozwijał?
- Muzyczna podróż po świecie. Przykłady zabaw z różnych państw i kontynentów + Jak wzmocnić i udźwięcznić głos?
- Układy choreograficzne i tańce ludowe dla dzieci
- Kodowanie przez zabawę w klasach 1-3, czyli maty edukacyjne, fiszki i kubeczki na podłodze
- Programowanie i robotyka dla uczniów klas 1-3 z wykorzystaniem wybranych robotów, klocków LEGO i aplikacji
- Świat wokół nas – Eksperymenty na każdą kieszeń, czyli jak praktycznie i bezpiecznie zorganizować doświadczenia dla dzieci
- Magiczne zjawiska – eksperymenty i doświadczenia w dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III
- Program „Moje rączki mają moc”. Wspieranie rozwoju ręki oraz umiejętności motorycznych poprzez aktywność plastyczną i elementy integracji sensorycznej
- Efektowne animacje dla dzieci – zostań mistrzem kolorowych zabaw i wydarzeń plenerowych
- Integracja przez muzykę – zabawy, tańce i gry muzyczne budujące relacje w grupie – NOWOŚĆ
- Ruchowe i muzyczne aktywności dla dzieci z wykorzystaniem akcesoriów – NOWOŚĆ
- Harmonia przez muzykę – wyciszające techniki muzyczne w edukacji przedszkolnej i szkolnej – NOWOŚĆ