Świat wokół nas – Eksperymenty na każdą kieszeń, czyli jak praktycznie i bezpiecznie zorganizować doświadczenia dla dzieci (poziom I)

Jak pobudzić dziecięcą ciekawość świata i przybliżyć tajemniczy świat przyrody? Wystarczy zgromadzić rzeczy, które znajdują się dookoła nas i zorganizować ciekawe zajęcia dla przedszkolaków i uczniów używając m.in. suszarki, wiadra, czy też rzeczy, które w kuchni znajdzie każdy z nas. Poznaj tajniki mas i „glutów”. Myślisz, że to trudne? Nieee! Każde dziecko to potrafi!

Dzięki temu szkoleniu zrealizujesz wiele kompetencji kluczowych, m.in. matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne, inicjatywność i przedsiębiorczość. Dowiesz się, jak w łatwy i szybki sposób urozmaicić zajęcia i zachęcić dzieci do samodzielnej eksploracji świata fizyki czy chemii.

Szkolenie nie wymaga angażowania zasobów finansowych oraz wcześniejszej wiedzy z zakresu fizyki i chemii.

Zapoznaj się ze zbiorem podstawowych eksperymentów, doświadczeń i zjawisk, które dotyczą tematyki najbliższej dziecku: powietrza, wody oraz jego zmysłów.

Możliwa do zorganizowania jest również druga część szkolenia, która jest rozszerzeniem zdobytej wiedzy przybliżającej wiedzę, eksperymenty i doświadczenia obszarów takich jak: magnetyzm, zjawisko burzy, dźwięk, światło oraz rozszerzone o eksperymenty związane z jajkiem i produkcję mega baniek mydlanych.

Więcej o części II na poziomie zaawansowanym TUTAJ


Korzyści z udziału Rady pedagogicznej w szkoleniu:

  • uczestnik zdobędzie wiedzę i bazę materiałów przydatną w organizacji zajęć przyrodniczych w przedszkolu i szkole,
  • dowie się jak z rzeczy codziennego użytku wykonać pomoce do zajęć,
  • dowie się jak w tani, łatwy i przyjemny sposób wyczarować niezwykłe reakcje fizyczno-chemiczne,
  • poszerzy warsztat pracy o nowe metody aktywizujące oraz praktycznego działania,
  • pobudzi swoją twórczość w zakresie organizacji zajęć przyrodniczych w przedszkolu i szkole,
  • utrwali wiedzę z zakresu podstaw fizyki i chemii.

Program:

  • rola doświadczeń i eksperymentów w edukacji małego dziecka,
  • organizacja miejsca pracy i zasady bezpieczeństwa podczas eksperymentów i doświadczeń,
  • omówienie przyrządów pomocnych w eksperymentach oraz ich zamienników w życiu codziennym.

 

Przykłady eksperymentów z podziałem na obszary:

  • Powietrze:
    czym jest, gdzie się znajduje, czy możemy je zobaczyć i poczuć oraz dlaczego chusteczka w wodzie będzie sucha? (eksperyment z workami na śmieci, akwarium, wodą, szklanką i piłeczkami).
    Zużywanie tlenu (eksperyment z świeczkami i szklanymi naczyniami) oraz ile miejsca zajmuje tlen (eksperyment z świeczkami i wodą).
    Eksperymenty z rękawem Bernoulliego z worka na śmieci (czyli test ile powietrza znajduje się w płucach i jak napełnić wielki worek za pomocą jednego wydechu).
    Siła powietrza – eksperymenty z suszarką, piłeczkami (jak zaparzyć herbatę nie używając rąk), balonami i poduszkowcem (czyli dlaczego samoloty latają) oraz suszarką i workiem na śmieci (czyli jak lecieć balonem).
    Jak nadmuchać balonik bez powietrza? (czyli eksperymenty z sodą, kwaskiem i drożdżami).
    Jak wykonać model płuc i jak go wykorzystać podczas zajęć, jak zrobić poduszkowiec, wyrzutnie rakiet, duszka, burze śnieżną w woreczku oraz armatę powietrzną z przedmiotów które na pewno są w domu.
  • Woda: czym jest, gdzie się znajduje, do czego nam służy i jaki ma kształt.
    Trzy stany skupienia – zabawy z lodem, wodą i parą (czyli skąd się bierze deszcz, jak szybko roztopić lód).
    Wodny wulkan (mieszanie się ciepłej wody z zimną, tworzenie kolorowych wodnych ekspresji) i kolorowe chmury (dwa eksperymenty z pianką do golenia i bibułą).
    Co pływa a co tonie (proste doświadczenia z akwarium lub miską).
    Musujące rodzynki (eksperyment z sodą oczyszczoną i rodzynkami). Naelektryzowana woda (kierowanie strumienia wody za pomocą balonika), nierozlewający kubek (eksperyment z „przyczepnością” wody).
    Wędrująca woda, menisk wklęsły i wypukły (czyli jak nalać więcej wody niż mieści szklanka), co jest cięższe (tworzenie kolorowych wodnych konstrukcji z wody, oleju, soku, słodkiej i słonej wody).
    Rozpuszczalność wody (tworzenie cieczy nasyconej, testy co się rozpuści).
    Ekologiczna oczyszczalnia (filtrowanie wody za pomocą gazy i węgla aktywnego).
    Ciśnienie wody (tworzenie fontanny).
    Jak stworzyć wodny instrument i rozkwitające kwiaty z papieru.
  • Zmysły: Jakie zmysły ma człowiek i jak je sprawdzić.
    Zmysł smaku (czyli jak sprawdzić gdzie zlokalizowane są kubki smakowe i jaki odczuwają smak).
    Zmysł słuchu – doświadczenia: czyj to głos, czy ma znaczenie jak szubko rozchodzi się dźwięk.
    Doświadczenia z iluzjami optycznymi – przykłady ilustracji i ćwiczeń.
    Jak stworzyć słuchowe memory, zapachowe memory, dotykowe memory oraz stolik świetlny.
  • Masy i mikstury: lampa lawa, tęczowa mikstura, sodowy wulkan, ciecz nienewtonowska, sztuczny śnieg, uciekający pieprz, barwienie kwiatów.


Możliwa forma szkoleń:

Warianty wymiaru godzinowego:

  • Pełny udział w Programie: 2 spotkanie szkoleniowe, łączny wymiar 8 godzin dydaktycznych,
  • Możliwość zorganizowania jednego spotkania, wymiar 4 godzin dydaktycznych – forma skrócona Programu – REKOMENDOWANE

Forma szkoleń:

  • szkolenie stacjonarne – warsztat w siedzibie placówki (zapytaj o możliwość dojazdu),
  • szkolenie online.

Najważniejsze na rynku zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu

Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu szkolenia doskonalącego dla nauczycieli, wydawane w wersji papierowej przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.05.2019 w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 1045).

Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:

         

Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i aktualnym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.


ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY TO SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE?

Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone szkolenie spełniło oczekiwania Twojej Rady Pedagogicznej.

Każdorazowo kontaktujemy się placówką, aby doprecyzować potrzeby, uelastycznić program szkolenia i poinformować trenera o priorytetach nauczycieli.

Skontaktuj się i dopasuj szkolenie, temat, trenera oraz zakres wspólnie z naszym doradcą szkoleniowym.


ZADZWOŃ I ZAMÓW SZKOLENIE

tel: 603 759 448
lub wypełnij formularz u dołu strony.

Odbiorcy:

nauczyciele przedszkola i szkoły podstawowej

Prowadząca: Agnieszka Szczelina-Szczotka

Pedagog, terapeuta, animator. Posiada wykształcenie z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapii pedagogicznej, autyzmu, zespołu Aspergera i innych zaburzeń rozwojowych oraz integracji sensorycznej. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta, wykładowca. Współpracowała z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej, prowadząc przedmioty z zakresu arteterapii, metodyki edukacji plastycznej, a także pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Autorka programu i innowacji „Moje raczki mają moc” oraz publikacji naukowej “Art. Therapy as an Educational Intervention Focused on Social Relations of Children at a Younger School Age” opublikowanego w Kontekstach Pedagogicznych w roku 2019. Zajmuje się badaniem możliwości stosowania arteterapii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, innowacyjnymi i aktywizującymi metodami nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Miłośniczka eksperymentów nie tylko tych przyrodniczych, ale i artystycznych. W działaniach artystycznych stara się balansować pomiędzy swobodną ekspresją twórczą i umiejętnościami technicznymi. Stara się łączyć ponadczasowe metody z nutką nowoczesności. Podczas codziennej pracy kieruje się niezahamowaną ciekawością dziecięcą i możliwościami, jakie niesie praca z młodym człowiekiem.

Program w pełnym wymiarze godzinowym:

8 godzin dydaktycznych - 2 spotkania

Możesz również zamówieć jedno spotkanie warsztatowe

4 godziny dydaktyczne (wersja skrócona programu)

KOSZT SZKOLENIA DLA RADY:

Zapytaj o wycenę dla Twojej miejscowości

OCENA Z ANKIET:

OCENA Z ANKIET:

    Skontaktuj się
    Skontaktuj się, aby otrzymać wycenę:
    tel.: 603 759 448, e-mail: biuro@edukacjainteraktywna.pl