Magiczne zjawiska – eksperymenty i doświadczenia w przedszkolu dla wtajemniczonych (poziom II)

Druga część niesamowitego spotkania z nauką i tajemniczym światem, zaraz po szkoleniu Świat wokół nas – eksperymenty i doświadczenia dla dzieci w praktyce, organizacja i bhp (poziom I). Dzięki niemu dowiesz się, skąd i jak zorganizować hodowlę w przedszkolu, a także jak stworzyć stanowiska obserwacji w ogrodzie przedszkolnym.

Zapoznasz się z bazą ciekawych i fascynujących eksperymentów z wykorzystaniem magnesów, jajek, baniek mydlanych, dźwięku, iluzji optycznych, zjawiska burzy.

Dzięki szkoleniu w formie warsztatowej dowiesz się, jak w łatwy i szybki sposób urozmaicić zajęcia i zachęcić dzieci do samodzielnej eksploracji świata fizyki czy chemii.

Niniejsze szkolenie na poziomie II  przybliża wiedzę, eksperymenty i doświadczenia z obszarów takich jak: magnetyzm, zjawisko burzy, dźwięk, światło oraz rozszerzone jest o eksperymenty związane z jajkiem i produkcję mega baniek mydlanych. Dowiesz się również, jak dobrać pomoce dydaktyczne do zajęć przyrodniczych oraz gdzie zakupić magnesy czy lampę plazmową.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem na wcześniejszym poziomie podstawowym, informacje znajdziejsz TUTAJ

W nim poznasz podstawowe wiadomości oraz zbiór bazowych eksperymentów, doświadczeń i zjawisk. Dotyczy tematyki najbliższej dziecku: powietrza, wody oraz jego zmysłów. Szkolenie nie wymaga angażowania zasobów finansowych oraz wiedzy z zakresu fizyki i chemii.

 


Cele:

  • poszerzenie wiedzy dotyczącej organizowania zajęć przyrodniczych w formie eksperymentów i doświadczeń,
  • utrwalenie wiadomości z zakresu fizyki i chemii,
  • pobudzenie kreatywności i twórczości nauczycieli w obszarze edukacji przyrodniczej,
  • poszerzenie warsztatu pracy nauczyciela o bazę doświadczeń i eksperymentów,
  • tworzenie bazy materiałów przydatnych podczas zajęć przyrodniczych w przedszkolu,
  • wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci za pomocą metod aktywizujących,
  • przybliżenie reakcji fizyczno-chemicznych w otaczającym nas świecie.

Program:

  • organizacja hodowli i miejsc obserwacji,
  • wdrażanie dzieci do odpowiedzialności, propozycje działań mających na celu wdrażania dzieci do opieki nad zwierzętami i roślinami (hodowla ślimaków, żab, uprawa roślin – z nasion, cebulek, resztek jedzenia np. pestek, końcówki kapusty itp.),
  • zabawy badawcze w sali i w ogrodzie,
  • tworzenie stanowisk do obserwacji przyrodniczych w ogrodzie.

 

Przykłady eksperymentów z podziałem na obszary:

  • Magnetyzm:
    Czym jest magnes i do czego służy, jego typy.
    Co przyciąga magnes (zabawy z magnesami i różnymi przedmiotami), bieguny (zabawy z piramida magnesów, próby sił, linie magnetyczne ze szpilek).
    Jak działa kompas (zabawy z kompasem i magnesami).
    Jak wyciągnąć spinacze ze szklanki z wodą nie mocząc rąk (czyli eksperyment mówiący nam o tym czy magnes działa przez wodę).
    Stalowe mosty czyli przekazywanie siły magnesu( budowanie mostu z metalowych nakrętek, budowanie sznura z spinaczy).
    Magiczne sztuczki z magnesami (czyli jak urozmaicić zajęcia za pomocą magnesu).
    Na warsztatach dowiesz się jak wykorzystać magnes do ćwiczeń manualnych i jak wykonać magnetycznego latającego motyla z pudełka po butach, kartonu, spinacza oraz jak wykonać wędkę przydatna w zajęciach o różnej tematyce.
  • Burza i prąd: skąd się bierze deszcz (pokaz za pomocą czajnika i talerza), co to są wyładowania elektryczne i dlaczego niechcąco możemy kogoś „kopnąć prądem” – elektryzowanie balonika (zbieranie okruszków, odpychanie się baloników, przyklejanie się balonów do powierzchni lub ubrania, elektryczny fryzjer).
    Zabawy z kulą plazmową.
    Przewodzenie ciepła i prądu (eksperyment z masłem i łyżkami).
  • Światło i optyka: jak kierować światłem (eksperymenty z lusterkiem, laserem i lampką), iluzje optyczne (ruszające się obrazy, eksperymenty z bączkami, z wodą i patyczkiem, z figurką), mieszanie się barw (optyczne okulary i szkiełka).
    Do czego nam oczy (zabawy z równowagą i tworzenie wagi z dziecka).
    Tworzymy optyczne symetrie (doświadczenia z lustrami i ilustracją).
  • Dźwięk: skąd się bierze dźwięk i czy możemy go zobaczyć.
    Czy dźwiękiem możemy poruszyć przedmioty (wprawianie w drgania, eksperyment z kaszą i patelnią).
    Muzykalne rurki (gra na rurkach elastycznych i twardych – wydobywanie z nich dźwięku).
  • Jajcarskie eksperymenty: budowa jajka, oddzielanie żółtka od jajka za pomocą plastikowej butelki, ścinanie się jajka pod wpływem alkoholu, jak włożyć ugotowane jajko do butelki, jajeczna kąpiel (czyli jak strącić jajko, żeby się nie rozbiło), jak odróżnić jajka gotowane od świeżych, co się dzieje z jajkiem w coca coli, być jak fakir – nauka stania na jajkach.
  • Bańki mydlane: na warsztatach dowiesz się, jak zrobić płyn do gigantycznych baniek mydlanych oraz jak stworzyć kije do baniek.
  • Masy i mikstury: sok z kapusty zmieniający kolor, tęczowa kapusta, tęcza z cukierków, wędrujące kolory (zabawy z flamastrami).
    Piasek kosmiczny, galaktyka na mleku, magiczne gluty.
    Magiczne obrazki z ręcznika papierowego.

Korzyści:

  • Uczestnik zdobędzie wiedzę i bazę materiałów przydatną w organizacji zajęć przyrodniczych w przedszkolu i szkole,
  • dowie się, jak z rzeczy codziennego użytku wykonać pomoce do zajęć,
  • dowie się, jak w tani, łatwy i przyjemny sposób wyczarować niezwykłe reakcje fizyczno-chemiczne,
  • poszerzy warsztat pracy o nowe metody aktywizujące oraz praktyczne działania,
  • pobudzi swoją twórczość w zakresie organizacji zajęć przyrodniczych w przedszkolu i szkole,
  • utrwali wiedzę z zakresu podstaw fizyki i chemii.

Możliwa forma szkoleń:

  • warsztat stacjonarny: możliwość zorganizowania jednego spotkania lub cyklu spotkań,
  • warsztat online.

Zaświadczenia:

Zaświadczenie

Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu kursu doskonalącego dla nauczycieli, wydawane przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.


Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:

Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i nowym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Odbiorcy:

nauczyciele przedszkola i szkoły podstawowej

Prowadząca: Agnieszka Szczelina-Szczotka

Pedagog, terapeuta, animator. Posiada wykształcenie z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapii pedagogicznej, autyzmu, zespołu Aspergera i innych zaburzeń rozwojowych oraz integracji sensorycznej. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta, wykładowca. Współpracowała z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej, prowadząc przedmioty z zakresu arteterapii, metodyki edukacji plastycznej, a także pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Autorka programu i innowacji „Moje raczki mają moc” oraz publikacji naukowej “Art. Therapy as an Educational Intervention Focused on Social Relations of Children at a Younger School Age” opublikowanego w Kontekstach Pedagogicznych w roku 2019. Zajmuje się badaniem możliwości stosowania arteterapii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, innowacyjnymi i aktywizującymi metodami nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Miłośniczka eksperymentów nie tylko tych przyrodniczych, ale i artystycznych. W działaniach artystycznych stara się balansować pomiędzy swobodną ekspresją twórczą i umiejętnościami technicznymi. Stara się łączyć ponadczasowe metody z nutką nowoczesności. Podczas codziennej pracy kieruje się niezahamowaną ciekawością dziecięcą i możliwościami, jakie niesie praca z młodym człowiekiem.

Długość szkolenia:

4 godziny dydaktyczne

KOSZT SZKOLENIA DLA RADY:

Zapytaj o wycenę dla Twojej miejscowości

OCENA Z ANKIET:

OCENA Z ANKIET:

    Skontaktuj się
    Skontaktuj się, aby otrzymać wycenę:
    tel.: 603 759 448, e-mail: biuro@edukacjainteraktywna.pl