SZKOLENIA ZGODNE Z KIERUNKAMI POLITYKI OŚWIATOWEJ MEiN 2023/2024
Przedstawiamy listę szkoleń Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Edukacja Interaktywna odpowiadających na kierunki polityki oświatowej 2023/2024.
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
- Czy możliwe jest “uwrażliwienie” uczniów? Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie kształtowania empatii. Jak kształtować empatię wśród uczniów w duchu Porozumienia bez Przemocy?
- Pozycja i rola nauczyciela w procesie wychowania uczniów ku wartościom (moralnym, estetycznym i społecznym)
- Filmowa lekcja wychowawcza o relacjach
- Wykorzystanie dzieł audiowizualnych w procesie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro
- Rola filmu w edukacji patriotycznej – przykłady i sposoby pracy z filmem
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Ocenianie zachowania ucznia – NOWOŚĆ
- Konstruowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z wymogami prawa oświatowego. Wykorzystanie ich w projektowaniu zajęć dydaktycznych
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Edukacja włączająca – filozofia i podstawowe założenia – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa – NOWOŚĆ
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia – NOWOŚĆ
- Organizacja pracy własnej ucznia i nauczyciela – jak zwiększyć efektywność, planować i osiągać zamierzone cele?
OBSZAR 2: WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI Z RODZICAMI
- Budowanie relacji i rzeczowa komunikacja z rodzicami, czyli instrukcja „jak mówić, aby rodzic nas usłyszał”
- Dialog motywujący i rozmowa skoncentrowana na rozwiązaniach – narzędzia ułatwiające współpracę z uczniem i rodzicem
- Konstruktywna komunikacja z rodzicem i uczniem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych
OBSZAR 3: RELACJE I EMOCJE W SZKOLE
- Jak zadbać o dobrostan nauczycieli i uczniów
- Przybysz. Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy
- Interwencja kryzysowa związana z migracją dzieci ukraińskich
- Budowanie relacji w klasie
- Działania nauczyciela wspierające uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych
- Pomysły i sposoby realizacji warsztatów z rodzicami, dotyczących wspierania uczniów przeżywających trudności
- Psychologia dla niepsychologów – pomysły na lekcję wychowawczą i działania wspierające uczniów
- Jak wspierać uczniów w radzeniu sobie z trudnymi emocjami? Trening dla nauczycieli i uczniów
- Depresja – jak rozmawiać o niej z uczniami? Jak ją rozpoznać, pomóc uczniom i sobie?
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów, a styl wychowawczy w rodzinie
- Metody pracy z uczniami o zaburzeniach rozwoju emocjonalno-społecznego
- Dziecko z grupy ryzyka zaburzeń rozwojowych – wsparcie uczniów z wysoką wrażliwością
- Konstruktywna komunikacja z uczniem i rodzicem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Metoda Mikro Kręgów – rozwiązywanie konfliktów między uczniami. Nauczyciel jako facylitator
- Reagowanie na niewłaściwe i prowokacyjne zachowania uczniów – trening konstruktywnej konfrontacji
- Zjawisko agresji i prześladowania wśród dzieci – jak rozpoznać bullying, reagować na sytuacje przemocowe i pomóc uczniowi “skontaktować się” z nauczycielem
- Tolerancja, działania antydyskryminacyjne, przeciwdziałanie hejtowi w szkole
- Czy możliwe jest “uwrażliwienie” uczniów? Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie kształtowania empatii. Jak kształtować empatię wśród uczniów w duchu Porozumienia bez Przemocy?
- Pozycja i rola nauczyciela w procesie wychowania uczniów ku wartościom (moralnym, estetycznym i społecznym)
- Filmowa lekcja wychowawcza o relacjach
- Wykorzystanie dzieł audiowizualnych w procesie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro
- Rola filmu w edukacji patriotycznej – przykłady i sposoby pracy z filmem
- Śmierci i pogrzeb. Nauczyciel i szkoła na granicy prywatności
OBSZAR 4: SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Edukacja włączająca – filozofia i podstawowe założenia – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa – NOWOŚĆ
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia – NOWOŚĆ
- Uczeń zdrowy i z niepełnosprawnościami razem, czyli dobra organizacja szkoły i klasy szansą na optymalny rozwój obojga dzieci
- Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu w szkole – terapia i edukacja oczami praktyka
- Trudne zachowania dzieci ze spektrum autyzmu: jak dobrze reagować i pomagać
- Techniki behawioralne w pracy z dziećmi z trudnościami
- Praca z dziećmi z Zespołem Aspergera w szkole
- Praca z dzieckiem z afazją/ Specyficznymi Zaburzeniami Językowymi (SLI)
- Rozwój mowy i komunikacji u dzieci z rozwojem atypowym
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów, a styl wychowawczy w rodzinie
- Metody pracy z uczniami o zaburzeniach rozwoju emocjonalno-społecznego
- Rozwój psychoseksualny dzieci z niepełnosprawnością
- ADHD czy zaburzenie opozycyjno-buntownicze uczniów – jak rozpoznać, jak pracować?
- Wiedza, postawy i kompetencje nauczycieli wspierających dziecko w sytuacji utraty, rozwodu, kryzysu, traumy
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
- Kodowanie i programowanie dla uczniów z niepełnosprawnościami
3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
OBSZAR 1: OCENIANIE I ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI
- Ocenianie kształtujące w szkole oczami praktyka – BESTSELLER
- Jak oceniać, aby wspierać rozwój każdego ucznia zgodnie z zapisami prawa oświatowego – NOWOŚĆ
- Nie tylko sprawdzian, czyli ocenianie pomagające się uczyć – NOWOŚĆ
- Różnorodne formy i metody oceniania wewnątrzszkolnego – NOWOŚĆ
- Ocenianie zachowania ucznia – NOWOŚĆ
- Konstruowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z wymogami prawa oświatowego. Wykorzystanie ich w projektowaniu zajęć dydaktycznych
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Edukacja włączająca – filozofia i podstawowe założenia – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa – NOWOŚĆ
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia – NOWOŚĆ
- Organizacja pracy własnej ucznia i nauczyciela – jak zwiększyć efektywność, planować i osiągać zamierzone cele?
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Edukacja włączająca – filozofia i podstawowe założenia – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa – NOWOŚĆ
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia – NOWOŚĆ
- Budowanie relacji i rzeczowa komunikacja z rodzicami, czyli instrukcja „jak mówić, aby rodzic nas usłyszał”
- Dialog motywujący i rozmowa skoncentrowana na rozwiązaniach – narzędzia ułatwiające współpracę z uczniem i rodzicem
- Konstruktywna komunikacja z rodzicem i uczniem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych
OBSZAR 3: RELACJE I EMOCJE W SZKOLE
- Jak zadbać o dobrostan nauczycieli i uczniów
- Przybysz. Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy
- Interwencja kryzysowa związana z migracją dzieci ukraińskich
- Budowanie relacji w klasie
- Działania nauczyciela wspierające uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych
- Pomysły i sposoby realizacji warsztatów z rodzicami, dotyczących wspierania uczniów przeżywających trudności
- Psychologia dla niepsychologów – pomysły na lekcję wychowawczą i działania wspierające uczniów
- Jak wspierać uczniów w radzeniu sobie z trudnymi emocjami? Trening dla nauczycieli i uczniów
- Depresja – jak rozmawiać o niej z uczniami? Jak ją rozpoznać, pomóc uczniom i sobie?
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów, a styl wychowawczy w rodzinie
- Metody pracy z uczniami o zaburzeniach rozwoju emocjonalno-społecznego
- Dziecko z grupy ryzyka zaburzeń rozwojowych – wsparcie uczniów z wysoką wrażliwością
- Konstruktywna komunikacja z uczniem i rodzicem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Metoda Mikro Kręgów – rozwiązywanie konfliktów między uczniami. Nauczyciel jako facylitator
- Reagowanie na niewłaściwe i prowokacyjne zachowania uczniów – trening konstruktywnej konfrontacji
- Zjawisko agresji i prześladowania wśród dzieci – jak rozpoznać bullying, reagować na sytuacje przemocowe i pomóc uczniowi “skontaktować się” z nauczycielem
- Tolerancja, działania antydyskryminacyjne, przeciwdziałanie hejtowi w szkole
- Czy możliwe jest “uwrażliwienie” uczniów? Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie kształtowania empatii. Jak kształtować empatię wśród uczniów w duchu Porozumienia bez Przemocy?
- Pozycja i rola nauczyciela w procesie wychowania uczniów ku wartościom (moralnym, estetycznym i społecznym)
- Filmowa lekcja wychowawcza o relacjach
- Wykorzystanie dzieł audiowizualnych w procesie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro
- Rola filmu w edukacji patriotycznej – przykłady i sposoby pracy z filmem
- Śmierci i pogrzeb. Nauczyciel i szkoła na granicy prywatności
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- Zróżnicowany zespół – problem czy szansa na sukces każdego ucznia – NOWOŚĆ
- Edukacja włączająca – filozofia i podstawowe założenia – NOWOŚĆ
- Współpraca nauczycieli i specjalistów – jak ją organizować zgodnie z zapisami prawa – NOWOŚĆ
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – konstruowanie i realizacja – NOWOŚĆ
- Organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – modele udzielanego wsparcia – NOWOŚĆ
- Uczeń zdrowy i z niepełnosprawnościami razem, czyli dobra organizacja szkoły i klasy szansą na optymalny rozwój obojga dzieci
- Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu w szkole – terapia i edukacja oczami praktyka
- Trudne zachowania dzieci ze spektrum autyzmu: jak dobrze reagować i pomagać
- Techniki behawioralne w pracy z dziećmi z trudnościami
- Praca z dziećmi z Zespołem Aspergera w szkole
- Praca z dzieckiem z afazją/ Specyficznymi Zaburzeniami Językowymi (SLI)
- Rozwój mowy i komunikacji u dzieci z rozwojem atypowym
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów, a styl wychowawczy w rodzinie
- Metody pracy z uczniami o zaburzeniach rozwoju emocjonalno-społecznego
- Rozwój psychoseksualny dzieci z niepełnosprawnością
- ADHD czy zaburzenie opozycyjno-buntownicze uczniów – jak rozpoznać, jak pracować?
- Wiedza, postawy i kompetencje nauczycieli wspierających dziecko w sytuacji utraty, rozwodu, kryzysu, traumy
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
- Kodowanie i programowanie dla uczniów z niepełnosprawnościami
7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
OBSZAR 6: SZTUCZNA INTELIGENCJA I NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W EDUKACJI
- Sztuczna inteligencja w przedszkolu. Wykorzystanie narzędzi opartych na AI w działaniach nauczyciela przedszkola – NOWOŚĆ
- Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela, pedagoga i wychowawcy – wpływ AI na realną pracę pedagogiczną oraz sposób nauczania – NOWOŚĆ
- Integracja narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie nauczania i oceniania
- Rozwijanie krytycznego myślenia w erze sztucznej inteligencji; etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji
- Sztuczna inteligencja w edukacji – CHATGPT, pomaga czy przeszkadza w szkole
- Projektowanie ćwiczeń interaktywnych dla uczniów: na telefony, komputery, do edukacji zdalnej i stacjonarnej
- Aktywna lekcja z TIK: angażowanie uczniów i sprawdzanie wiedzy wybranymi narzędziami online
- Laboratorium w tablecie i telefonie – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów ścisłych
- Humanista z telefonem w dłoni – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów humanistycznych
- Wykorzystanie tablicy i monitora interaktywnego w szkole – praktyczny warsztat
- Zdalna lekcja z e-podręcznikami: pełnia możliwości czerpania i tworzenia
- Metoda odwróconej klasy i metoda WebQuestu sposobem na angażującą edukację naszych czasów
- CANVA: tworzenie materiałów graficznych przez nauczyciela, czyli profesjonalne prezentacje, dyplomy, karty pracy i filmy edukacyjne
- Filmy edukacyjne do nauczania stacjonarnego i online. Jak je stworzyć za pomocą komputera?
- “Szkoła filmowa” – tworzenie wideo z przedstawień i projektów uczniów, film jako narzędzie dydaktyczne
- Tworzenie wirtualnej wystawy i rozszerzona rzeczywistość w szkole
- Escape room, czyli cyfrowy pokój i tworzenie zagadek interaktywnych w Genial.ly
- TIK i nowoczesne technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
- Kodowanie i programowanie dla uczniów z niepełnosprawnościami
OBSZAR 7: BEZPIECZEŃSTWO W SIECI I EDUKACJA MEDIALNA
- Rozwijanie krytycznego myślenia w erze sztucznej inteligencji; etyczne wykorzystanie AI w edukacji – NOWOŚĆ
- Bezpieczeństwo w sieci: ochrona danych i prywatności ucznia i nauczyciela
- Sieć spokojnie! – gdzie jest i co klika twój uczeń w internecie
- Bezpieczeństwo ucznia w sieci – przeciwdziałania zjawisku cyberprzestępczości
- Cyberprzemoc. Jak jej przeciwdziałać i rozwiązywać problemy związane z przemocą w sieci?
- Jak rozmawiać z uczniami o korzyściach i zagrożeniach użytkowania Internetu?
- Nadużywanie mediów elektronicznych wśród uczniów – czy technodetoks w pokoleniu “always on” jest możliwy i zasadny?
- Dlaczego gry uzależniają i jak to wykorzystać ich mechanizmy w edukacji?
9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
OBSZAR 8: LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
- Laboratoria przyszłości – metody pracy, przegląd możliwości zakupionego sprzętu
- Laboratorium w tablecie i telefonie – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów ścisłych
- Humanista z telefonem w dłoni – technologia, wirtualna rzeczywistość i eksperymenty w nauczaniu przedmiotów humanistycznych
- Programowanie i robotyka dla uczniów klas 1-3 i 4-8 z wykorzystaniem wybranych robotów, klocków LEGO i aplikacji
- Kodowanie przez zabawę w klasach 1-3, czyli maty edukacyjne, fiszki i kubeczki na podłodze
10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
Najważniejsze na rynku zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu
Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu szkolenia doskonalącego dla nauczycieli, wydawane w wersji papierowej przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.
Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:
Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i aktualnym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY TO SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE?
Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone szkolenie spełniło oczekiwania Twojej Rady Pedagogicznej.
Każdorazowo kontaktujemy się placówką, aby doprecyzować potrzeby, uelastycznić program szkolenia i poinformować trenera o priorytetach nauczycieli.
Skontaktuj się i dopasuj szkolenie, temat, trenera oraz zakres wspólnie z naszym doradcą szkoleniowym.