Świat wokół nas – eksperymenty na każdą kieszeń, czyli jak praktycznie i bezpiecznie zorganizować doświadczenia dla dzieci (poziom I)
Szkolenie wpisuje się w następujące kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026:
kierunek nr 1 „Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym”.
kierunek nr 8 „Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce”.
Szkolenie rozwija myślenie analityczne poprzez praktyczne eksperymenty łączące treści przyrodnicze, ścisłe i matematyczne oraz aktywizuje dzieci, wzmacniając ich ciekawość i poczucie sprawczości.

Jak pobudzić dziecięcą ciekawość świata i przybliżyć tajemnice przyrody?
Podczas szkolenia zostaną zaprezentowane sposoby wykorzystania prostych, dostępnych na co dzień przedmiotów – takich jak suszarka, wiadro czy kuchenne akcesoria – do organizowania angażujących zajęć dla przedszkolaków i uczniów. Uczestnicy zobaczą, jak w praktyce realizować eksperymenty związane m.in. z masami plastycznymi czy tzw. „glutami” oraz przekonają się, że nawet skomplikowane zjawiska można przedstawić w sposób zrozumiały dla dzieci.
Realizacja programu szkolenia umożliwia rozwijanie szeregu kompetencji kluczowych, w tym:
-
matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych,
-
umiejętności uczenia się,
-
kompetencji społecznych,
-
inicjatywności i przedsiębiorczości.
Zostaną przedstawione przykłady, jak w prosty i szybki sposób urozmaicać zajęcia oraz angażować dzieci w samodzielne odkrywanie praw fizyki i chemii, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów czy posiadania specjalistycznej wiedzy z tych dziedzin.
Program obejmuje zestaw podstawowych eksperymentów i doświadczeń z zakresu tematyki bliskiej dzieciom: powietrza, wody oraz zmysłów.
Istnieje możliwość realizacji drugiej części szkolenia, poszerzającej zakres o eksperymenty dotyczące magnetyzmu, zjawiska burzy, dźwięku, światła, a także doświadczenia z jajkiem i tworzenie dużych baniek mydlanych.
Więcej o części II na poziomie zaawansowanym TUTAJ

Korzyści z udziału Rady pedagogicznej w szkoleniu:
Uczestnicy:
-
zdobędą wiedzę oraz bazę materiałów przydatnych w organizacji zajęć przyrodniczych w przedszkolu i szkole,
-
poznają sposoby wykorzystania przedmiotów codziennego użytku do tworzenia pomocy dydaktycznych,
-
nauczą się przeprowadzać tanie, proste i atrakcyjne reakcje fizyczno-chemiczne,
-
poszerzą swój warsztat pracy o nowe metody aktywizujące oraz formy praktycznego działania,
-
rozwiną kreatywność w zakresie organizacji zajęć przyrodniczych w przedszkolu i szkole,
-
utrwalą wiedzę z podstaw fizyki i chemii.
Program:
- Wprowadzenie:
-
Rola doświadczeń i eksperymentów w edukacji małego dziecka – znaczenie w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym.
-
Organizacja miejsca pracy i zasady bezpieczeństwa podczas przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
-
Przyrządy pomocne w eksperymentach oraz ich zamienniki dostępne w codziennym życiu.
2. Przykłady eksperymentów z podziałem na obszary:
Powietrze
-
Czym jest powietrze, gdzie się znajduje, czy możemy je zobaczyć i poczuć – m.in. chusteczka w wodzie (szklanka, akwarium, worek na śmieci).
-
Zużywanie tlenu i objętość tlenu – eksperymenty z świeczkami i szklanymi naczyniami.
-
Rękaw Bernoulliego z worka na śmieci – pomiar ilości powietrza w płucach i napełnianie worka jednym wydechem.
-
Siła powietrza – poduszkowiec, suszarka z piłeczkami, lot balonu.
-
Nadmuchiwanie balonika bez powietrza – soda, kwasek cytrynowy, drożdże.
-
Modele i konstrukcje: model płuc, wyrzutnie rakiet, armaty powietrzne, burza śnieżna w woreczku.
Woda
-
Czym jest woda, gdzie się znajduje, do czego służy, jaki ma kształt.
-
Trzy stany skupienia – zabawy z lodem, wodą i parą (skąd się bierze deszcz, szybkie roztapianie lodu).
-
Wodny wulkan, kolorowe chmury (pianka do golenia, bibuła).
-
Co pływa, a co tonie – doświadczenia w misce lub akwarium.
-
Musujące rodzynki, naelektryzowana woda, nierozlewający się kubek.
-
Wędrująca woda, menisk wklęsły i wypukły, doświadczenia z gęstością cieczy.
-
Rozpuszczalność wody – tworzenie cieczy nasyconych.
-
Ekologiczna oczyszczalnia – filtracja z użyciem gazy i węgla aktywnego.
-
Ciśnienie wody – fontanna wodna.
-
Wodne instrumenty, rozkwitające papierowe kwiaty.
Zmysły
-
Jakie zmysły ma człowiek i jak je sprawdzić.
-
Zmysł smaku – lokalizacja kubków smakowych i rozpoznawanie smaków.
-
Zmysł słuchu – zabawy w rozpoznawanie głosów, szybkość rozchodzenia się dźwięku.
-
Iluzje optyczne – przykłady ilustracji i ćwiczeń.
-
Memory sensoryczne: słuchowe, zapachowe, dotykowe.
-
Stolik świetlny – wykorzystanie w edukacji polisensorycznej.
Masy i mikstury
-
Lampa lawa.
-
Tęczowa mikstura.
-
Sodowy wulkan.
-
Ciecz nienewtonowska.
-
Sztuczny śnieg.
-
Uciekający pieprz.
-
Barwienie kwiatów.
-

Możliwa forma szkoleń:
Warianty wymiaru godzinowego:
- Pełny udział w Programie: 2 spotkania szkoleniowe, łączny wymiar 8 godzin dydaktycznych,
- Możliwość zorganizowania jednego spotkania, wymiar 4 godzin dydaktycznych – forma skrócona Programu, realizowana mniejsza liczba eksperymentów – REKOMENDOWANE
Forma szkoleń:
- szkolenie stacjonarne – warsztat w siedzibie placówki (zapytaj o możliwość dojazdu),
- szkolenie online.
Najważniejsze na rynku zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu

Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu szkolenia doskonalącego dla nauczycieli, wydawane w wersji papierowej przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.
Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:


Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i aktualnym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY TO SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE?
Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone szkolenie spełniło oczekiwania Twojej Rady Pedagogicznej.
Każdorazowo kontaktujemy się placówką, aby doprecyzować potrzeby, uelastycznić program szkolenia i poinformować trenera o priorytetach nauczycieli.
Skontaktuj się i dopasuj szkolenie, temat, trenera oraz zakres wspólnie z naszym doradcą szkoleniowym.

ZADZWOŃ I ZAMÓW SZKOLENIE
tel: 603 759 448
lub wypełnij formularz u dołu strony.
Odbiorcy:
nauczyciele przedszkola i edukacji wczesnoszkolnejProwadząca: Agnieszka Szczelina-Szczotka
Pedagog, terapeuta, animator. Posiada wykształcenie z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapii pedagogicznej, autyzmu, zespołu Aspergera i innych zaburzeń rozwojowych oraz integracji sensorycznej. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta, wykładowca. Współpracowała z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej, prowadząc przedmioty z zakresu arteterapii, metodyki edukacji plastycznej, a także pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Autorka programu i innowacji „Moje raczki mają moc” oraz publikacji naukowej “Art. Therapy as an Educational Intervention Focused on Social Relations of Children at a Younger School Age” opublikowanego w Kontekstach Pedagogicznych w roku 2019. Zajmuje się badaniem możliwości stosowania arteterapii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, innowacyjnymi i aktywizującymi metodami nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Miłośniczka eksperymentów nie tylko tych przyrodniczych, ale i artystycznych. W działaniach artystycznych stara się balansować pomiędzy swobodną ekspresją twórczą i umiejętnościami technicznymi. Stara się łączyć ponadczasowe metody z nutką nowoczesności. Podczas codziennej pracy kieruje się niezahamowaną ciekawością dziecięcą i możliwościami, jakie niesie praca z młodym człowiekiem.Program w pełnym wymiarze godzinowym:
8 godzin dydaktycznych - 2 spotkaniaMożesz również zamówieć jedno spotkanie warsztatowe
4 godziny dydaktyczne (wersja skrócona programu)KOSZT SZKOLENIA DLA RADY:
Zapytaj o wycenę dla Twojej miejscowościOCENA Z ANKIET:

