dr Joanna Zabłocka-Skorek
Filmoznawczyni, kulturoznawczyni, edukatorka, certyfikowana trenerka w zakresie edukacji medialnej, społecznej i kulturowej, dyrektorka Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej i Społecznej „KinoSzkoła”, Prezeska Fundacji „KinoSzkoła”, autorka licznych wystąpień, szkoleń, warsztatów, zajęć i publikacji z zakresu edukacji medialnej i społecznej.
W 2020 roku została Stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Od 2001 roku zajmuje się edukacją filmowo-medialną dzieci i dorosłych – początkowo prowadziła zajęcia w kinach na Śląsku, a od 2006 roku tworzyła repertuar i koordynowała pięcioma edycjami Multimedialnego Programu Edukacyjnego realizowanego przez Apollo Film w miastach województwa małopolskiego. W 2011 roku stworzyła Ogólnopolski Interdyscyplinarny Projekt Edukacji Medialnej „KinoSzkoła”, w którym obecnie uczestniczy prawie 300 tysięcy uczniów w ponad 70 miastach na terenie całej Polski. Corocznie program „KinoSzkoła” jest rekomendowany przez Centralny Gabinet Edukacji Filmowej w Łodzi, a zgodność z podstawą programową i jakość zawartości merytorycznej gwarantowane są przez Certyfikat Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego.
Przez kilka lat pracowała jako nauczycielka Wiedzy o Kulturze w śląskich szkołach ponadgimnazjalnych.
W 2014 roku za program KinoSzkoła otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza, a w 2016 roku Honorowy Złoty Bilet (przyznawany przez Stowarzyszenie Kina Polskie) za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury filmowej w Polsce.
Brała udział w wielu kursach interpersonalnych z zakresu NVC (Nonviolent communication, Porozumienie bez Przemocy) oraz SWR (System Wewnętrznej Rodziny).
Fragment szkolenia dla Rady pedagogicznej z zakresy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasie i po pandemii:
SZKOLENIA PROWADZONE W ODN EDUKACJA INTERAKTYWNA
- “Obecny!” – jak wykorzystywać metodę Mindfullness i wdrażać trening uważności w edukacji?
- Cyberprzemoc. Jak jej przeciwdziałać i rozwiązywać problemy związane z przemocą w sieci?
- Czy możliwe jest “uwrażliwienie” uczniów? Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie kształtowania empatii. Jak kształtować empatię wśród uczniów w duchu Porozumienia bez Przemocy?
- Filmowa lekcja wychowawcza o relacjach
- Jak rozmawiać z uczniami o korzyściach i zagrożeniach użytkowania Internetu?
- Jak wspierać uczniów w radzeniu sobie z trudnymi emocjami? Trening dla nauczycieli i uczniów
- Jak zadbać o dobrostan psychiczny nauczycieli?
- Konstruktywna komunikacja z dzieckiem i rodzicem, czyli o relacjach w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
- Metoda “Mindfulness” dla nauczycieli – sposoby redukcji stresu, obniżanie napięcia emocjonalnego oraz profilaktyka depresji
- Metoda Mikro Kręgów – rozwiązywanie konfliktów między uczniami. Nauczyciel jako facylitator
- Pozycja i rola nauczyciela w procesie wychowania uczniów ku wartościom (moralnym, estetycznym i społecznym)
- Reagowanie na niewłaściwe i prowokacyjne zachowania uczniów – trening konstruktywnej konfrontacji
- Wykorzystanie dzieł audiowizualnych w procesie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro