Program „Moje rączki mają moc”. Wspieranie rozwoju ręki oraz umiejętności motorycznych poprzez aktywność plastyczną i elementy integracji sensorycznej.

Szkolenie wpisuje się w następujące kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026:

kierunek nr 3 „Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów”.

kierunek nr 8 „Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce”.

Program wspiera aktywność poznawczą i poczucie sprawczości uczniów poprzez metody aktywizujące oparte na integracji sensorycznej oraz rozwija sprawność motoryczną, wspierając tym samym kształtowanie postaw prozdrowotnych i aktywności fizycznej.

Malowanie lodem? Wykorzystanie samochodzików w ćwiczeniach rozmachowych? Tworzenie arcydzieła trzepaczką?

Poznaj sposoby uatrakcyjniania ćwiczeń gratomotorycznych, by wyszły poza schemat kartki i poznaj wiele ciekawych pomysłów na prace i aktywności plastyczne z małym dzieckiem. Szkolenie jest ukierunkowane na wzmożoną stymulację ręki i umiejętności motorycznych, które nie zawsze są odpowiednio angażowane podczas zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III.

Bonus: 30 gotowych scenariuszy zajęć propozycji ćwiczeń z elementami integracji sensorycznej – rozmachowych, manualnych, precyzyjnych, angażujących obręcz barkową, rotację przedramienia, nadgarstki, mięśni dłoni oraz palców.

Innowacyjny program „Moje rączki mają moc” łączy elementy ruchu, integracji sensorycznej i arteterapii, wspierając rozwój motoryki małej u dzieci. Zaproponowane aktywności pozytywnie wpływają na emocje, motywację do nauki, zdobywanie nowych umiejętności oraz pokonywanie trudności rozwojowych.

Jak w prosty sposób organizować kreatywne zajęcia plastyczne w przedszkolu, jednocześnie wspierając rozwój motoryczny dziecka?

Program „Moje rączki mają moc” odpowiada na rosnącą potrzebę wspierania rozwoju motorycznego dzieci poprzez połączenie ćwiczeń fizycznych z elementami integracji sensorycznej i twórczej ekspresji plastycznej. Proponowane aktywności nie tylko wspierają sprawność manualną, ale także pozytywnie oddziałują na emocje, motywację do nauki i zdolność pokonywania trudności.

Szkolenie łączy teorię rozwoju fizycznego dziecka z praktyką twórczą. Ćwiczenia przenoszą dziecko w bezpieczny świat artystycznej kreacji, wprowadzając innowacyjne metody i techniki pracy. Wykorzystanie naturalnych predyspozycji ciała dziecięcego pozwala skutecznie wspierać rozwój ręki – kluczowy w procesie nauki pisania.

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu (stabilizacja postawy, właściwe napięcie mięśniowe, prawidłowy chwyt narzędzia, siła nacisku, koordynacja wzrokowo–ruchowa) dziecko łatwiej sprosta wymaganiom szkolnym, a proces ten stanie się przyjemny i angażujący.

Zaproponowane narzędzia opierają się na założeniach integracji sensorycznej oraz elementach arteterapii. Stymulują rozwój umiejętności motorycznych w sposób atrakcyjny dla dzieci i efektywny dla nauczyciela, poszerzając jednocześnie wachlarz metod pracy w przedszkolu i klasach I–III.


Korzyści z udziału Rady pedagogicznej w szkoleniu:

Uczestnicy:

  • poznają propozycje ćwiczeń z elementami integracji sensorycznej – rozmachowych, manualnych i precyzyjnych, angażujących obręcz barkową, rotację przedramienia, nadgarstki, mięśnie dłoni oraz palców,

  • zdobędą umiejętność prowadzenia ciekawych i atrakcyjnych dla dzieci zajęć plastycznych,

  • nauczą się wykorzystywać w nowatorski sposób różnorodne przedmioty i środki plastyczne w formie bezkosztowej, dostępne w codziennym otoczeniu.


Program:

1. Wprowadzenie teoretyczne

  • Przygotowanie dziecka do nauki pisania – etapy rozwoju od najmłodszych lat, możliwe trudności w obszarze rozwoju manualnego.

  • Założenia programu, jego celowość i sposób organizacji.

  • Czym jest arteterapia i dlaczego jej połączenie z ćwiczeniami ruchowymi oraz elementami integracji sensorycznej jest kluczowe w kształtowaniu umiejętności motorycznych i przygotowaniu dziecka do nauki pisania.

2. Ćwiczenia z elementami integracji sensorycznej

  • Propozycje ćwiczeń rozmachowych, manualnych i precyzyjnych, angażujących:

    • obręcz barkową,

    • rotację przedramienia,

    • nadgarstki,

    • mięśnie dłoni i palców.

3. Aktywności plastyczne oparte na założeniach arteterapii – 30 scenariuszy zajęć

  • Prace plastyczne w różnych płaszczyznach (malowanie stojąc, leżąc, siedząc).

  • Malowanie w sposób niekonwencjonalny – np. samochodzikami, tworzenie makiet i torów przeszkód.

  • Wykorzystanie pipet i szczypiec w pracach twórczych.

  • Prace zakrapiane (np. kolorowa chmura, motyle).

  • Frottage geometryczny, magiczna grafomotoryka, kalkowanie.

  • Kosmiczne prace plastyczno-sensoryczne.

  • Masy plastyczne i ich różnorodne zastosowanie.

  • Plastelina w pracach płaskich (np. tworzenie bakterii, przygody dżdżownicy).

  • Techniki rozgniatania, rozcierania, wałkowania, zagniatania, składania, rozdzierania, wydrapywania.

  • Zabawy z trzepaczkami.

  • Wykorzystanie podkładów higienicznych, folii aluminiowej, ręczników papierowych.

  • Zabawy konstrukcyjno-przestrzenne.

  • „Ołówkowe odwrócone role”.

  • Sensoryczne prace plastyczne.

  • „Inny wymiar” masy solnej.

  • Lodowe malunki – malowanie lodem, na lodzie i na śniegu.

  • I wiele innych kreatywnych propozycji.


Możliwa forma szkoleń:

Warianty wymiaru godzinowego:

  • Pełny udział w Programie: 2 spotkania szkoleniowe, łączny wymiar 8 godzin dydaktycznych,
  • Możliwość zorganizowania jednego spotkania, wymiar 4 godzin dydaktycznych – forma skrócona Programu – REKOMENDOWANE

Forma szkoleń:

  • szkolenie stacjonarne – warsztat w siedzibie placówki (zapytaj o możliwość dojazdu),
  • szkolenie online.

Najważniejsze na rynku zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu

Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu szkolenia doskonalącego dla nauczycieli, wydawane w wersji papierowej przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.05.2019 w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 1045).

Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:

         

Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i aktualnym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.


ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY TO SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE?

Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone szkolenie spełniło oczekiwania Twojej Rady Pedagogicznej.

Każdorazowo kontaktujemy się placówką, aby doprecyzować potrzeby, uelastycznić program szkolenia i poinformować trenera o priorytetach nauczycieli.

Skontaktuj się i dopasuj szkolenie, temat, trenera oraz zakres wspólnie z naszym doradcą szkoleniowym.


ZADZWOŃ I ZAMÓW SZKOLENIE

tel: 603 759 448
lub wypełnij formularz u dołu strony.

Odbiorcy:

nauczyciele przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele wspomagający, terapeuci

Prowadząca: Agnieszka Szczelina-Szczotka

Pedagog, terapeuta, animator. Posiada wykształcenie z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapii pedagogicznej, autyzmu, zespołu Aspergera i innych zaburzeń rozwojowych oraz integracji sensorycznej. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta, wykładowca. Współpracowała z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej, prowadząc przedmioty z zakresu arteterapii, metodyki edukacji plastycznej, a także pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Autorka programu i innowacji „Moje raczki mają moc” oraz publikacji naukowej “Art. Therapy as an Educational Intervention Focused on Social Relations of Children at a Younger School Age” opublikowanego w Kontekstach Pedagogicznych w roku 2019. Zajmuje się badaniem możliwości stosowania arteterapii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, innowacyjnymi i aktywizującymi metodami nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Miłośniczka eksperymentów nie tylko tych przyrodniczych, ale i artystycznych. W działaniach artystycznych stara się balansować pomiędzy swobodną ekspresją twórczą i umiejętnościami technicznymi. Stara się łączyć ponadczasowe metody z nutką nowoczesności. Podczas codziennej pracy kieruje się niezahamowaną ciekawością dziecięcą i możliwościami, jakie niesie praca z młodym człowiekiem.

Program w pełnym wymiarze godzinowym:

8 godzin dydaktycznych - 2 spotkania

Możesz również zamówieć jedno spotkanie warsztatowe

4 godziny dydaktyczne (wersja skrócona programu)

KOSZT SZKOLENIA DLA RADY:

Zapytaj o wycenę dla Twojej miejscowości

OCENA Z ANKIET:

OCENA Z ANKIET:

    Skontaktuj się
    Skontaktuj się, aby otrzymać wycenę:
    tel.: 603 759 448, e-mail: biuro@edukacjainteraktywna.pl