Nastolatki i młodzi dorośli z zespołem Aspergera w szkole – szkolenie dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych
Szkolenie koresponduje z kierunkiem nr 4 polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026: „Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych”.
Nastolatki i młodzi dorośli z zespołem Aspergera często zmagają się z trudnościami w komunikacji, rozumieniu kontekstu społecznego i regulacji emocji, co może prowadzić do izolacji, konfliktów czy stawania się ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej.
W szkołach ponadpodstawowych obserwuje się wzrost liczby uczniów z formalnymi diagnozami w spektrum autyzmu – a także tych bez orzeczenia, ale z realnymi trudnościami w funkcjonowaniu społecznym.
W spektrum autyzmu, w tym w zespole Aspergera, znajdują się także uczniowie o ponadprzeciętnych zdolnościach i szczególnych talentach.
Często trafiają oni do szkół ponadpodstawowych o wysokim poziomie nauczania dzięki znakomitym wynikom w nauce, pasji do wybranych dziedzin i imponującej wiedzy specjalistycznej.
Jednocześnie mogą zmagać się z trudnościami w obszarze komunikacji, rozumienia kontekstów społecznych, regulacji emocji czy radzenia sobie w sytuacjach wymagających elastyczności.
Dlatego tak istotne jest uwrażliwienie nauczycieli — także w szkołach z wysokimi wymaganiami edukacyjnymi — na specyfikę funkcjonowania takich uczniów. Pedagodzy powinni wiedzieć, na co zwracać uwagę, jakie sygnały mogą świadczyć o rosnących trudnościach oraz jakie strategie pracy i formy wsparcia stosować, aby w pełni wykorzystać potencjał ucznia, nie narażając go na przeciążenie czy izolację społeczną.

Praca z nastolatkiem z objawami spektrum wiąże się z koniecznością odróżniania zachowań wynikających z samego zaburzenia od buntu, zachowań prowokacyjnych uczniów neurotypowych w tym wieku rozwojowym i adekwatne reagowanie na poziomie dostosowań.
Cel:
Pogłębienie rozumienia istoty całościowych zaburzeń rozwoju i charakterystyki funkcjonowania uczniów starszych ze spektrum autyzmu o różnych objawach i ich nasileniu w klasie.
Korzyści:
Uczestnicy:
-
poznają specyfikę funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, komunikacyjnego i społecznego starszych uczniów oraz młodych dorosłych w spektrum autyzmu,
-
dowiedzą się, jakie są przyczyny trudności oraz skuteczne sposoby pracy z uczniem z globalnymi zaburzeniami rozwojowymi,
-
wzmocnią umiejętność udzielania wsparcia w zakresie rozumienia i rozwijania kompetencji społecznych,
-
poznają zasady Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz sposoby wdrażania jego elementów w codziennej pracy z uczniem,
-
nauczą się stawiać granice niepożądanym zachowaniom oraz asertywnie reagować na sytuacje problemowe,
-
dowiedzą się, jak dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia w spektrum.
Program:
- Czym jest „spektrum autyzmu”? Podstawowe objawy globalnych zaburzeń
rozwoju oraz różnice w objawach pomiędzy dzieckiem a nastolatkiem. - Specyfika funkcjonowania poznawczego ucznia ze spektrum, pozostającego w normie intelektualnej (błąd centralnej koherencji, zaburzenia w zakresie teorii
umysłu) wpływające na naukę i rozumienie norm społecznych. - Zaburzenia integracji sensorycznej mogące mieć wpływ na funkcjonowanie
ucznia w klasie. - Dostosowanie wymagań edukacyjnych do specyficznych potrzeb ucznia ze
spektrum. - Specyfika reagowania emocjonalnego i społecznego. Techniki samouspokajania.
- Trudne zachowania uczniów w szkole – z czego mogą wynikać i jak im zapobiegać? (analiza indywidualnych przypadków).
- Spektrum autyzmu a inne zaburzenia towarzyszące (depresja, zaburzenia kompulsywne, lęki).
- Wzmacnianie współpracy pomiędzy uczniami.
Możliwa forma szkoleń:
- szkolenie stacjonarne – warsztat w siedzibie placówki (zapytaj o możliwość dojazdu),
- szkolenie online.
Najważniejsze na rynku zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu

Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu szkolenia doskonalącego dla nauczycieli, wydawane w wersji papierowej przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.
Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:


Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i aktualnym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY TO SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE?
Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone szkolenie spełniło oczekiwania Twojej Rady Pedagogicznej.
Każdorazowo kontaktujemy się placówką, aby doprecyzować potrzeby, uelastycznić program szkolenia i poinformować trenera o priorytetach nauczycieli.
Skontaktuj się i dopasuj szkolenie, temat, trenera oraz zakres wspólnie z naszym doradcą szkoleniowym.

ZADZWOŃ I ZAMÓW SZKOLENIE
tel: 603 759 448
lub wypełnij formularz u dołu strony.
Odbiorcy:
nauczyciele szkoły ponadpodstawowej, dyrektorzyProwadząca: Małgorzata Cużytek
magister psychologii i pedagogiki, Trener Umiejętności Społecznych z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Trener Zastępowania Agresji, doktorantka w Instytucie Psychologii UJ. Pracuje z młodzieżą i dorosłymi w obszarze podnoszenia kompetencji społecznych, komunikacji i asertywności. Od 18 lat szkoli pracowników oświaty (nauczycieli, dyrektorów, specjalistów szkolnych, a tym pedagogów, psychologów) z zakresu wspierania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (specjalizuje się we wspomaganiu osób ze spektrum Autyzmu oraz niepełnosprawnością poznawczą) oraz przeciwdziałania agresji i przemocy. Superwizuje pracę nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z dziećmi i młodzieżą. Współzałożycielka Fundacji „Falochron” oraz Stowarzyszenia Ruch Pomocy Psychologicznej „Integracja”. Realizowała kilka projektów edukacyjnych i badawczych w obszarze edukacji, m.in. międzynarodowy program badawczy „STRONG” (Supportive tools for resilient, open-minded and non-violent grass root work in schools). Wspomaga placówki edukacyjne w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów.Długość szkolenia:
4 godziny dydaktyczneKOSZT SZKOLENIA DLA RADY:
Zapytaj o wycenę dla Twojej miejscowościOPINIE UCZESTNIKÓW:
"Interesujące propozycje ćwiczeń integracyjnych dla grupy. Przydatne treści. Prowadząca bardzo komunikatywna i kompetentna."