Współpraca z rodzicami dzieci i młodzieży w wieku szkolnym

Szkolenie koresponduje z kierunkiem nr 4 polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026: „Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych”.

Umiejętna komunikacja szkoły z rodzicami minimalizuje napięcia, sprzyja rozwiązywaniu sporów i zapobiega sytuacjom kryzysowym, które mogą negatywnie wpływać na dobrostan uczniów i nauczycieli.

W ostatnich latach konflikty na linii szkoła–rodzice coraz częściej przeradzają się w oficjalne skargi kierowane do kuratorium oświaty.

Każda taka sytuacja stanowi duże obciążenie dla kadry i dyrektora oraz niesie ryzyko często nieuzasadnionego pogorszenia wizerunku placówki.

Szkolenie wyposaża nauczycieli w praktyczne narzędzia do prowadzenia trudnych rozmów w sposób profesjonalny, panowania nad emocjami, stawiania jasnych granic i szukania porozumienia — zanim spór eskaluje do poziomu interwencji zewnętrznych. Dzięki temu dyrektor zyskuje kadrę przygotowaną do działań prewencyjnych, chroniących zarówno dobro ucznia, jak i reputację szkoły.


Korzyści z udziału Rady pedagogicznej w szkoleniu:

Uczestnicy:

  • nauczą się prowadzić rozmowy z rodzicami o różnych stylach zaangażowania, tak by utrzymać partnerską i konstruktywną relację,

  • poznają skuteczne schematy i techniki komunikacji, które pomagają rozładować napięcie i doprowadzić do współpracy na rzecz dobra ucznia.


Program:

  1. Typy „trudnych” zachowań rodzicielskich – nadmierne zaangażowanie, brak zaangażowania, postawa roszczeniowa, unikanie kontaktu.

  2. Rozmowa z „rodzicem, który wie lepiej” – jak nie dopuścić do narzucania rozwiązań i zachować partnerski ton.

  3. Rozmowa z „rodzicem nieobecnym” – jak zachęcić do aktywnego udziału w edukacji dziecka.

  4. Zaczynaj z wizją końca – umawianie zasad kontaktu, form przekazywania informacji, ustalenia na przyszłość.

  5. Jak mówić o trudnościach ucznia – przekazywanie negatywnych informacji tak, by rodzic chciał współpracować.

  6. Schematy komunikacyjne ułatwiające rozmowę – 4 × Z, FUKO, SPINKA i inne metody w praktyce.

  7. Spokój i opanowanie w sytuacjach spornych – kontrolowanie własnych emocji, praca z napięciem rozmówcy.

  8. Asertywne stawianie granic – reakcja na presję, oskarżenia, agresję słowną.

  9. Od rozmowy do współpracy – budowanie zaufania i szacunku, wspólne planowanie działań dla dobra ucznia.


Możliwa forma szkoleń:

  • szkolenie stacjonarne – warsztat w siedzibie placówki (zapytaj o możliwość dojazdu),
  • szkolenie online.

Najważniejsze na rynku zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu

Każdy uczestnik naszych szkoleń otrzymuje zaświadczenie według Rozporządzenia MEN o ukończeniu szkolenia doskonalącego dla nauczycieli, wydawane w wersji papierowej przez akredytowaną placówkę doskonalenia nauczycieli.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.05.2019 w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 1045).

Akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli:

         

Możliwość finansowania naszych szkoleń ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli (zgodność z ustawą Karta Nauczyciela – art. 70a 3a) i aktualnym Rozporządzeniem MEN z 23.08.2019 w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.


ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY TO SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE?

Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone szkolenie spełniło oczekiwania Twojej Rady Pedagogicznej.

Każdorazowo kontaktujemy się placówką, aby doprecyzować potrzeby, uelastycznić program szkolenia i poinformować trenera o priorytetach nauczycieli.

Skontaktuj się i dopasuj szkolenie, temat, trenera oraz zakres wspólnie z naszym doradcą szkoleniowym.


ZADZWOŃ I ZAMÓW SZKOLENIE

tel: 603 759 448
lub wypełnij formularz u dołu strony.

Odbiorcy:

nauczyciele szkoły podstawowej, dyrektorzy

Prowadząca: Małgorzata Cużytek

magister psychologii i pedagogiki, Trener Umiejętności Społecznych z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Trener Zastępowania Agresji, doktorantka w Instytucie Psychologii UJ. Pracuje z młodzieżą i dorosłymi w obszarze podnoszenia kompetencji społecznych, komunikacji i asertywności. Od 18 lat szkoli pracowników oświaty (nauczycieli, dyrektorów, specjalistów szkolnych, a tym pedagogów, psychologów) z zakresu wspierania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (specjalizuje się we wspomaganiu osób ze spektrum Autyzmu oraz niepełnosprawnością poznawczą) oraz przeciwdziałania agresji i przemocy. Superwizuje pracę nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z dziećmi i młodzieżą. Współzałożycielka Fundacji „Falochron” oraz Stowarzyszenia Ruch Pomocy Psychologicznej „Integracja”. Realizowała kilka projektów edukacyjnych i badawczych w obszarze edukacji, m.in. międzynarodowy program badawczy „STRONG” (Supportive tools for resilient, open-minded and non-violent grass root work in schools). Wspomaga placówki edukacyjne w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów.

Długość szkolenia:

4 godziny dydaktyczne

KOSZT SZKOLENIA DLA RADY:

Zapytaj o wycenę dla Twojej miejscowości

OPINIE UCZESTNIKÓW:

"Interesujące propozycje ćwiczeń integracyjnych dla grupy. Przydatne treści. Prowadząca bardzo komunikatywna i kompetentna."

    Skontaktuj się
    Skontaktuj się, aby otrzymać wycenę:
    tel.: 603 759 448, e-mail: biuro@edukacjainteraktywna.pl